Obalamy 3 mity na temat snu!

O tym, jak potrzebny jest sen do prawidłowego funkcjonowania, wie raczej każdy z nas. Często jednak ulegamy manipulacjom i wierzymy w mity dotyczące spania, które nie mają swojego odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Można powiedzieć, że jedną trzecią naszego życia spędzamy śpiąc. Mimo że jest to tak wiele, to wciąż badacze nie odkryli wszystkich tajemnic tego zwykłego-niezwykłego zjawiska. Potrafimy jednak odpowiedzieć na kilka głównych pytań dotyczących snu. A już na pewno umiemy obalić mity, które na pewno nie są prawdziwe!

 

MIT 1: Tabletki nasenne pomagają lepiej sypiać

Jest to oczywiście nieprawda. Pigułki, które przyjmujemy, by zasnąć, nie wpływają dobrze na jakość naszego snu. Co więcej – można powiedzieć, że ją obniżają. Tabletki tego typu są przeznaczone dla osób, które mają duże problemy z zasypianiem. Powinniśmy je brać tylko wtedy, gdy naprawdę musimy zasnąć, a nie jesteśmy w stanie. Ich przyjmowanie należy jednak ograniczyć do minimum, by nie uzależnić od ich działania swojego organizmu.

tabletki nasenne

 

MIT 2: Popadanie w drzemkę oznacza osłabienie organizmu

Drzemki nie są oznaką osłabienia. Mit ten utarł się w związku z łączeniem spania z byciem zmęczonym. Drzemki nie mają nic wspólnego ze złym stanem zdrowia, brakiem energii, czy lenistwem. Warto wiedzieć, że krótkie spanie w ciągu dnia to przede wszystkim pozostałość po dwufazowym rytmie snu. Nie należy jednak do drzemek podchodzić z myśleniem o ich bezużyteczności. Są przydatne – szczególnie wtedy, gdy domaga się ich nasz organizm. Drzemka o odpowiedniej porze, trwająca odpowiednią ilość czasu może sprawić, że będziemy mieli więcej energii i staniemy się bardziej produktywni przez resztę dnia.

 Pluszowy zwierzak śpiący nad książką

 

MIT 3: Praca w godzinach nocnych jest niezdrowa

Oczywiście może taka być, ale tylko wtedy, gdy nasz zegar biologiczny jest zaburzony i nie dostarczamy organizmowi snu wtedy, gdy się go domaga. Ludzie pracujący nocami zazwyczaj jednak maja dostosowany do takiego trybu życia zegar, którego działania nie zakłóca aktywność nocą. Można zatem stwierdzić, że praca na nocnych zmianach – jeśli tylko ma swoje odbicie w ustawieniach naszego zegara – nie jest szkodliwa dla naszego zdrowia.